دئودنال سوئیچ (بای پس روده)

در این روش نه تنها حجم معده کوچک می شود بلکه تمام طول روده به استثنای 100 تا 150 سانتی متری انتهایی بای پس شده و از دور جذب خارج می شود. لذا اگر چه روشی بسیار موثر و قوی در کاهش وزن و درمان عوارضی نظیر دیابت می باشد اما به دلیل سوءجذب بسیار شدید و کمبود شدید ویتامین و پروتئین نیاز به مصرف دائمی حجم زیادی از مکملها دارد و اسهال یکی از عوارض شایع در این عمل می باشد.

 

لطفا بای پس معده را با بای پس روده اشتباه نگیرید.

دئودنال سوئیچ (بای پس روده)

بای پس روده به دلیل عوارض گفته شده امروزه کمتر استفاده می شود مگر در مواردی که بیمار پس از انجام بای پس معده به روش استاندارد مجدد چاق شده و یا کاهش وزن کافی نداشته باشد و شدت چاقی و عوارض آن در حدی باشد که حیات شخص را تهدید نماید از این روش استفاده می شود.

جراحی دئودنال سوییچ چه مزایای دارد؟

این جراحی با به حداقل رساندن میزان جذب مواد غذایی میتواند تا ۷۰ کیلوگرم از وزن شما را کاهش دهد و یکی از بهترین راههای کاهش وزن به شمار می آید و حتی میتواند در سالهای متمادی نیز به کاهش وزن وایده بودن وزن بدن کمک کند. همچنین این جراحی میتواند سبب کنترل وزن در افراد دیابتی نیز شود.

ه کسانی کاندید مناسبی برای دئودنال سوییچ هستند؟

  • جراحان این روش را برای افرادی را که بشدت اضافه وزن دارند توصیه میکنند.
  • کسانی که شاخص توده بدنی BMI بالای 40 یا 50 دارند.
  • کسانی که مبتلا دیابت نوع ۲ ، آپنه خواب، بیماریهای قلبی عروقی، بیماری های ریوی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، کبد چرب هستند.

    چه اقداماتی را پس از دئودنال سوییچ بایستی انجام دهیم؟

    در این جراحی بعلت کاسته شدن از سطح جذب دستگاه گوارش و درنتیجه کاهش مواد مورد نیاز بدن در بلند مدت ممکن است.مشکلاتی از قبیل کم خونی، پوکی استخوان، سنگهای کلیوی پدید ایند بنابراین رعایت کردن رژیم غذایی که بتواند این کاهش را جبران کند.ضرورت میابد؛ بعنوان مثال برخی از کیس ها دچار کمبود آهن، کلسیم و ویتامینهایی نظیر A,D,E,K میشوند.همچنین در برخی دیگر از کیس ها کمبود پروتئین و در نتیجه کاهش انرژی مورد نیاز بدن رخ میدهد. بنابراین بایستی رژیم غذایی که پزشک و یا مشاور تغذیه به شما میدهد را بخوبی رعایت کرده تا دچار عوارض این جراحی نشوید.